Tervuren schakelt over op een nieuw afvalsorteersysteem: minder afval, meer netheid

Vanaf 1 maart 2026 stapt Tervuren over op een nieuwe manier van afvalophaling; een eerlijk en toekomstgericht systeem waarbij gezinnen betalen naargelang de hoeveelheid afval die ze effectief aanbieden. Diftar staat voor “gedifferentieerde tarifering” en past het principe van ‘de vervuiler betaalt’ toe. Met deze overstap wil de gemeente niet alleen het restafval fors terugdringen, maar ook inzetten op een nettere leefomgeving en een eerlijkere verdeling van kosten.

Waarom diftar?
Minder afval, meer recyclage

Vlaamse en Waalse gemeenten die diftar invoerden, zagen hun restafval vaak met 20 tot 40% dalen. Ook Tervuren wil die trend volgen. Vandaag belandt nog steeds te veel afval in de restfractie, terwijl een groot deel perfect recycleerbaar is. Dit kost onze gemeente ongeveer 500.000 euro per jaar. Door een rechtstreekse financiële stimulans krijgen gezinnen de kans om bewuster om te gaan met hun afval: wie goed sorteert en afval vermijdt, wordt beloond met een lagere factuur. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Een eerlijker systeem
Tot nu toe betaalden inwoners vaak een forfaitair bedrag, los van hun inspanningen. Met diftar betaalt ieder gezin naar rato van het afval dat het produceert. Grote vervuilers dragen een grotere kost, gezinnen die afval vermijden betalen minder. Zo ontstaat een transparanter en rechtvaardiger systeem.

Properdere straten
Naast afvalreductie is netheid in de openbare ruimte een belangrijke doelstelling. Met het nieuwe reglement verdwijnt de gewoonte van rondslingerende containers en halve oplossingen. Containers die na ophaling blijven staan, kunnen door de gemeente worden geledigd aan het sluikstorttarief. Daarmee zetten we een krachtig signaal tegen slordigheid en sluikstorten.

“Met diftar nemen we onze verantwoordelijkheid. We maken het afvalbeleid eerlijker, duurzamer en toekomstgericht. Inwoners die goed sorteren en afval vermijden, zullen dat ook voelen in hun portemonnee. Tegelijk zetten we een grote stap richting properdere straten, minder sluikstort en een leefomgeving waar we allemaal fier op kunnen zijn.”, aldus Jan Trappeniers, schepen van milieu.

Hoe werkt het systeem in Tervuren?

Restafvalcontainers met chip
De meeste woningen krijgt een container met chip en weegsysteem. Bij elke ophaling wordt het gewicht geregistreerd. Dat vormt de basis voor de afrekening. Voor PMD en papier blijft de huidige regeling bestaan. Voor GFT kan je ook een container kiezen, maar dat is niet verplicht. Voor je restafval kan je kiezen tussen een container van 40 liter (klein voor appartementen), 140 liter (standard) of 240 liter (extra groot)

Sorteerstraten
Een aantal dichtbevolkte straten krijgen sorteestraten. Zij ontvangen een kaart waarmee ze tussen 07u en 22u steeds hun 4 fracties (Restafval, GFT, PMD en papier) kunnen droppen

Saldo en tarieven
Inwoners laden vooraf een voorschot van €20 op. Zakt het saldo onder het drempelbedrag van €12, dan volgt een herinnering. Het saldo mag niet onder het minimumbedrag van €5 zakken.
De tarieven zijn gebaseerd op het prijspeil van 2024 en worden vanaf 2027 jaarlijks geïndexeerd volgens de consumptieprijsindex.

PMD (blauwe zak)
Wie de klassieke PMD-zakken gebruikt, betaalt €2,40 per rol van 20 zakken (70 liter). Voor wie gebruikmaakt van de ondergrondse sorteerstraten is de afgifte van PMD volledig gratis.

Handhaving en inning
Interrand staat in voor de inning van de retributies in naam van de gemeente. Onbetaalde rekeningen kunnen via burgerlijke rechtsvordering worden ingevorderd

Wat betekent dit voor de inwoners?
Een aantal mensen maakt zich zorgen over het plaatsen van de containers in een appartement. In de dichtbevolkte centra (voornamelijk Tervuren Centrum en Moorsel) heb je geen container nodig, want daar komen sorteerstraten. Heb je een appartement, dan opteer je best voor de 40 liter container die net iets groter is dan je huidige vuilbak.

De omschakeling naar diftar gaat gepaard met een informatieve campagne die loopt vanaf oktober 2025. Inwoners worden stap voor stap begeleid met folders, infosessies en een digitaal portaal waar zij hun saldo en afvalaanbiedingen kunnen opvolgen.

De gemeente beseft dat veranderingen tijd vragen, maar is ervan overtuigd dat dit nieuwe systeem snel zijn voordelen zal tonen: minder restafval, lagere kosten voor wie goed sorteert en een properder Tervuren.

Snelkoppelingen

Over ons

Sociale media

Blijf op de hoogte van Voor Tervuren door ons te volgen op sociale media.
 

Contacteer ons

Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties? Aarzel niet ons te contacteren:

  • info (@) voortervuren.be